Blogger Backgrounds

Selasa, 5 April 2011

Fakta Aiskrim yang menarik untuk diketahui!

Ok! Untuk topik kali ni saya nak share apa yang menarik dengan ais krim sebenarnya..=)



Musim panas paling best  kan kalau dapat merasa kesejukan Aiskrim? Bayangkan.. teliur2. Rasa manis..ditambah rasa sejuknya.. so irresistible! Saya nak share something, sebenarnya ade beberapa perkara menarik mengenai aiskrim ini yang BEST untuk diketahui. 
                                
Keburukan nya seperti yang sedia maklum lah..boleh merosakkan gigi, tinggi kolestrol dan menyebabkan kegemukan. Tapi kebaikan nya pula banyak. Perkara paling UTAMA ialah Aiskrim memberi ketenangan jiwa dan keseronokan! X pecaya??. Ade tak orang makan aiskrim pastu sedih?? Cuba lah try. Kalau anda down..dan cuaca lak panas..makan aiskrim. Konfem ceria balik! (^_^) kira ais krim ni pengubat kesedihan la jugak..cewwah=)

Sejarah penemuan aiskrim ini tiada fakta konkrit. Tapi dulu-dulu pernah Raja ROM mintak hamba-hamba nya ambil ais (salji kot) kat kawasan pergunungan yang mana ais itu akan ditambah perisa-perisa tertentu untuk dijadikan Aiskrim! Kajian pula menunjukkan bahawa Aiskrim pada asalnya direka untuk kanak2 tapi sampai sekarang, orang dewasa adalah half of the consumer of ice cream! Sama macam kita..=)

Tapi sekarang, macam-macam perisa ade, ada perisa VANILLA, CHOCOLATE, PECAN, STRAWBERRY dan NEAPOLITAN. Ini  merupakan antara perisa aiskrim paling digemari didunia.

Satu lagi versi aiskrim yang kita boleh jumpa ialah ais krim goreng. ( untuk entri akan datang saya bagi resepi ais krim goreng k! (^_^) tunggu).  Aiskrim goreng ni asalnya dari USA, Mexico, Japan dan China. Di  Malaysia, biasanya ada di pasar2 malam atau ketika ada karnival apa2. Lazat berkrim! Di sukai ramai (^.^)v

Brand Aiskrim yang popular dan selalu kita makan pula ialah Baskin-Robbins, Dairy Queen, Dunkin Donuts, Haagen Dazs, Jack and Jill, Lecka Lecka, Magnolia, Walls, dan macam2 lagi.



Ups..tak habis lagi....



 Sesedap aiskrim...(^_^)v

Berbalik kepada tajuk di atas, ais krim. Sedap bukan? Siapa tidak suka aiskrim? Rugilah. Bukan kanak-kanak sahaja yang menggemari aiskrim tetapi orang dewasa juga.Ais krim ni xkan pupus la bak kate org..hehe..so, Betul tidak suka? Baru sahaja mahu belanja ;p rugi la..hehe

Kali ini saya mahu berkongsi mengenai beberapa kelebihan aiskrim iaitu ;

1.            Tindakan mengunyah aiskrim bagi kanak-kanak boleh menguatkan gigi mereka.
2.            Aiskrim yang sejuk itu boleh mengembalikan sifat pelupa yang keterlaluan.
3.            Zat dalam aiskrim boleh memulihkan pesakit insomnia.
4.            Kalsium dalam aiskrim juga banyak kelebihannya.
Mesti pelik kan? tp itulah hakikatnya...so,ada jugak kelebihan makan ais krim=)

Jadi, apa lagi? Jom makan aiskrim sama-sama :D




Ok, cukup untuk maklumat tentang aiskrim. Rasailah kenikmatan ais krim sebelum kenikmatan itu hilang..hehe=) see u allz in next entri k! Daaaaa=))


1 ulasan: